LANGKAH | ISI PELAJARAN | AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN | CATATAN NILAI MURNI |
Pendahuluan (2 minit) | Bacaan Doa belajar | - Guru dan pelajar membaca doa beramai-ramai sebelum memulakan pengajaran dan pembelajaran. | |
Set Induksi (5 minit) | - Guru menunjukkan tangan guru yang luka dan berdarah, - Guru bertanyakan kepada pelajar bagaimana caranya untuk menunaikan solat. - Pelajar menjawab pertanyaan guru. - Dari jawapan yang diberikan oleh pelajar guru mengaitkan dengan topik yang akan dipelajari hari ini. | ||
Langkah 1 (8 minit) | PENGERTIAN NAJIS : BAHASA : Benda-benda Kotor dan jijik ISTILAH : Kotoran yang Menyebabkan Tidak sah solat dan ibadat - ibadat lain. | - Guru menanyakan kepada pelajar siapa yang mengetahui pengertian najis. - Beberapa orang pelajar menjawab soalan yang dikemukan oleh guru. - Guru memaparkan kertas manila yang mengandungi pengertian najis. - Guru menyuruh pelajar membacanya secara beramai-ramai. | - Kertas manila kad - Soal jawab - Penerangan |
Langkah 2 (10 minit) | Jenis-jenis najis : i) Najis mukhafafah - Air kencing kanak-kanak lelaki yang berumur dibawah 2 tahun yang minum susu ibunya. ii) Najis Mutawasittah- seperti, darah,nanah,bangkai dan lain-lain. iii) Najis Mughalazah- Anjing,babi dan keturunannya. | - Guru menanyakan kepada pelajar jenis-jenis najis, - Beberapa pelajar cuba menjawab pertanyaan guru. -Guru memberi penerangan tentang jenis-jenis najis | - Menjaga kebersihan |
Langkah 3 (10 minit) | - Cara menyuci najis-najis tersebut: | - Guru meminta pelajar memerhati video yang ditayangkan mengenai cara-cara menyuci najis-najis tersebut. | - Tunjuk cara atau demonstrasi (video) |
i) Najis Mukhafafah - Lap di tempat yang terkena air kencing dan najis dengan air mutlak ii) Najis Mutawasittah - buangkan najis dan basuh dengan air mutlak sehingga hilang bau, rasa dan warna. iii) Najis Mughallazah - buang najis dan basuh dengan air mutlak sebanyak 7 kali dan satu basuhan daripadanya dengan air bercampur tanah | - Guru mengarahkan pelajar membentuk kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki mengambil satu sampul surat dan kertas mahjong daripada guru. - Guru memberi arahan kepada pelajar cara-cara membuat tugasan .( menyenaraikan jenis-jenis najis dan cara-cara menyuci) - Setiap kumpulan dikehendaki menyiapkan tugas mereka dalam masa yang ditetapkan. - Kumpulan yang cepat akan membentangkan hasil perbincangan mereka di hadapan kelas. - Guru menambah penerangan dan pembentangan yang dilakukan oleh pelajar. | - Perbincangan - Kertas majong dan sampul surat - Tanggungjawab - Penerangan | |
Penutup (5 minit) | Rumusan dan kesimpulan | - Sebagai peneguhan, guru menanyakan kembali apa yang dipelajari hari ini. - Beberapa orang pelajar menjawab pertanyaan guru. - Dari jawapan-jawapan yang diberikan oleh pelajar guru membuat rumusan dan kesimpulan dari topik yang diajar hari ini. |
RPH
Subscribe to:
Posts (Atom)